De grote uitdaging: onderwijs tijdens het coronavirus

Het is geen makkelijk jaar geweest, voor niemand niet, dat is duidelijk. Ook het onderwijs heeft zich er niet van kunnen ontzien, een uitdagend jaar voor zowel leerlingen, docenten en ouders.

De jojo van lock-downs, thuisonderwijs en toch weer naar school is verwarrend voor vele wat helaas heeft geleid tot grotere onderwijsachterstanden.

Onderwijsachterstanden

Voor veel leerlingen heeft het coronavirus er toe geleid dat ze een aantal maanden alle lessen vanuit huis hebben moeten volgen. Niet alleen voor de leerling is dit lastig wat betreft concentratie, maar ook voor de docent is het hierbij lastiger om de lesstof zo goed mogelijk uit te leggen aan de klas. Thuis zijn er meer afleidingen en de focus ligt minder bij school activiteiten dan tijdens een fysieke les. Daarnaast is het lastiger voor de leerling om vragen te stellen aan de docent, en zullen vaker de ouders moeten assisteren tijdens de ‘online schooldag’. Maar de lesstof van natuurkunde en scheikunde zal voor een vader of moeder niet zomaar gemakkelijk uit te leggen zijn.

Wat te doen?

Daarbij komt ook nog kijken dat er binnen het onderwijs een groot tekort is aan leraren. Deze schaarste, in combinatie met de gevolgen van het virus, zorgt er voor dat het onderwijs momenteel niet over rozen gaat. Stichting LeerKRACHT geeft aan dat er 3 dingen zijn die kunnen helpen: 1. Een sterk lerarenteam op een school met een verbetercultuur. 2. Gebruik van ‘evidence informed’ technieken in de klas. 3. Extra maatregelen gericht op achterstanden.

Makkelijker gezegd dan gedaan misschien, dus zou je hier meer over willen lezen? Neem dan zeker een kijkje op deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *