Je kind leren omgaan met emoties

Kinderen moeten leren omgaan met emoties, zoals boosheid, verdriet, of angst. Soms komt het door een gebeurtenis op school of in de familie dat je kind zich verdrietig voelt, of omdat hij of zij eenmaal niet helemaal lekker in zijn of haar vel zit op dat moment. Merk je dat je kind niet snel uit zo’n bui komt? En heeft dat ook effect op jou? Het is dan handig om met een professional te praten van Praktijk Rozenhage. Zij kunnen jou alle hulp en begeleiding bieden. Toch kun je zelf ook al veel doen om je zoon of dochter te helpen. Hieronder wat tips om je kind leren om te gaan met emoties.

Behoeftes begrijpen en erkennen

Een kind vindt het fijn als hij ziet dat jij zijn behoeftes begrijpt en erkent. Dit is niet altijd makkelijk voor jou omdat je soms simpelweg niet begrijpt waar het probleem overgaat. Toch is het dan juist belangrijk om het probleem te benoemen, bijvoorbeeld over het verbieden van langer televisie kijken. Hierdoor ziet je kind dat jij zijn probleem herkent. Daardoor zal-ie sneller omschakelen en sneller uit zijn bui komen. Daarnaast is iedereen wel eens boos of verdrietig. Dit mag ook! Laat dus ook merken dat je zijn gevoelens erkent en dat hij zich ook zo mag voelen. Dit zorgt ervoor dat je kind sneller kalmeert.

Praten

Het klinkt heel makkelijk, maar toch is het altijd een stap: praten over gevoelens. Je stelt jezelf kwetsbaar op en gaat dieper over jezelf nadenken. Dit heb jij ook moeten leren. Je kind moet dit proces nog doorgaan, maar jij kan hem hier wel bij helpen. Ook al kan hij zijn gevoelens nog niet goed verwoorden, jij kunt hem helpen met herkennen van de oorzaken van zijn gevoelens. Vraag je kind bijvoorbeeld of hij zich verdrietig voelt omdat hij niet meer mag spelen of omdat er iets op school is gebeurd. Hierdoor zal hij de volgende keer sneller zijn emoties herkennen en zich sneller kunnen verwoorden. Het gevolg hiervan is dat hij sneller signalen oppakt en dus sneller kan kalmeren als hij weet waar zijn emoties vandaan komen.

Positief blijven

Het allerbelangrijkste: blijf positief. Natuurlijk merkt jouw kind ook aan jou hoe je voelt en heeft dit effect op hem. En ook andersom. Zolang je positief blijft, zullen jij je ook zo voelen en gedragen. Gedachtes zijn hier een grote oorzaak van. Probeer negatieve gedachtes om te zetten in positieve: je zult merken dat je je snel positiever voelt. Dit is ook belangrijk voor je kind. Als laatste is het ook belangrijk dat je kind rustmomenten heeft tussen het naar school gaan, sporten, en met vriendjes spelen. Plan daarom ook relaxmomenten in. Hierdoor kan hij zijn gedachten even opzij zetten en bijkomen en proberen te reflecteren op de dag. Je zult merken dat hij zich sneller beter voelt.

Omgaan met andermans emoties is en blijft lastig. Deze tips kunnen je helpen. Mocht je meer tips of hulp nodig hebben, kijk dan eens op https://www.praktijkrozenhage.nl/ voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *